Itsemyötätuntoa opiskelijoille

                                                                  dog-734689_1280

Lehtien hiljalleen kellastuessa on syksy tuonut taas tuhannet opiskelijat opinahjoihinsa. Opiskelu voi olla inspiroivaa, innostavaa, ihanaa, mutta joskus myös kuormittavaa, ahdistavaa tai pelottavaa. Työssäni opintopsykologina kohtaan monia opiskelijoita jotka kertovat kärsivänsä prokrastinaatiosta eli vetkuttelusta tai valtavasta vaativuudesta itseä kohtaan. Joskus nämä kaksi nivoutuvat yhteen.

Kun opiskelija asettaa itselleen tavoitteeksi täydellisyyden, on todennäköistä että jossakin kohtaa tämä korkealla oleva rima ei ylitykään. Tällöin joutuu ja pääsee vastatusten pettymysten tunteiden kanssa. Tilanne voi tarjota hyvän mahdollisuuden opetella olemaan ihminen, epätäydellinen. Vaihtoehtoisesti tilanne voi johtaa erilaisiin, jopa sietämättömiin, riittämättömyyden tunteisiin. Ratkaisukeinona toimii toisinaan vetkuttelu. Kun ei ryhdy työhön, saa välttää ikäviä tunteita joita mahdollisesta epäonnistumisesta kumpuaa. Tai vaikka ryhtyy työhön, voi olla psyykelle turvallisempaa hoitaa tehtävät toisella kädellä. Tällöinhän voi kertoa itselleen, että ”enhän minä edes yrittänyt” välttäen taidokkaasti itseen kohdistuvat kelpaamattomuuden tunteet. Lisäksi moni vaativa perfektionistinen opiskelija kyllä yltää tavoitteisiinsa, mutta uupuu ja elämästä tulee suoritus jossa onnellisuus tuntuu kaukaiselta.

Vetkutteluun ja vaativuuteen voi saada hyvää apua opettelemalla lempeämpää ja hyväksyvämpää suhdetta itseensä. Tällöin voi tavoitella unelmiaan, yltää parhaimpaansa nauttien samalla elämästä. Epätäydellisyys on ihmisyyttä ja sen sietäminen onnellisuuden ehto ja luovuuden edellytys. Lempeämpää hyväksyvää suhtautumista voi opetella erilaisten itsemyötätuntomeditaatioiden avulla.

Myös mindfulness-harjoitteet kehittävät tunnetaitoja mm. lisäämällä kykyä sietää epämukavuutta, syventämällä itsetuntemusta ja vahvistamalla impulssikontrollia. Voit aloittaa pienestä.  Lyhytkin päivittäinen harjoittaminen tuo muutosta. Kokeile esimerkiksi hengitykseen keskittyvää meditaatiota kerran tai kaksi päivässä.

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s