Itsemyötätunnon taitoja opettajille -apua hankaliin tilanteisiin

daisy-712892__180

Opettaja kohtaa arjessaan monia ihmisiä: oppilaita, kollegoja, yhteistyötahoja, vanhempia… Siten hän kohtaa väistämättä myös muiden tunteita ja näiden tunteiden herättämiä reaktioita itsessä. On todennäköistä, että esimerkiksi joku oppilas tai vanhempi jossakin tilanteessa herättää opettajassa kiukkua, ärtymystä tai vaikkapa pelkoa. On täysin luonnollista kokea näitä tunteita ja tärkeä saada pysyä kosketuksessa kokemukseensa. Tunteiden kieltäminen, välttely tai loputon patoaminen aiheuttavat erityisesti pitkäkestoisina toimintamalleina stressiä, pahoinvointia ja sairastumista. Tutkimuksissa on todettu esimerkiksi, että tunteiden tukahduttaminen heikentää kykyä tuntea mitään tunteita, miellyttäviä tai epämiellyttäviä, ja altistaa masennukselle, ahdistukselle sekä sydänsairauksille.

Opettajien työssä jaksamisen kannalta on hyödyllistä, että monenlaisten tunteiden käsittelyyn on tilaa. Tunteistaan ei tarvitse kantaa syyllisyyttä. Mahdollisuuteen ja uskallukseen kokea tunteensa vaikuttavat monet ympäristötekijät kuten työyhteisön normit, piilonormit ja työilmapiiri. Sallivuuden lisäksi tärkeä on osata ja opetella yksilöllisesti toimivia tunteiden säätelyn taitoja. Mindfulness sekä itsemyötätunnon taidot voivatkin tarjota käytännöllisiä, konkreettisia, opeteltavissa olevia keinoja vaikeidenkin tunteiden kanssa olemiseen ja käsittelyyn, sekä yksin ollessa että sosiaalisissa tilanteissa.

Kun hermostumme, loukkaannumme tai pelkäämme, hermostossamme ja kehossamme käynnistyy stressireaktio. Stressi saa aikaan sydämen sykkeen kiihtymistä, veren virtaamista jalkoihin ja käsiin, ruuansulatuksen hidastumista, veren sokeri- ja rasvatasojen kohoamista jne. Tämä kaikki on nopeaa eikä se ole tahdonalaista. Näillä tapahtumilla on upea tarkoitus: varmistaa fyysinen ja psyykkinen turvallisuutemme. Kehomielemme pitää meistä huolta! Yrittäessämme pysyä turvassa myös aivotoimintamme muuttuu. Tämän seurauksena mm. tarkkaavuutta on vaikea siirtää pois koetusta uhasta ja siihen liittyvät ajatukset valtaavat huomiomme, päättely- ja arviointikykymme ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla ja empatiakykymmekin kärsii. On lohdullista ja tärkeää tietää, että stressireaktiot ovat normaaleja, osa ihmisyyttä. Helpottavaa on se, ettei meidän kuitenkaan tarvitse jäädä näiden reaktioiden armoille vaan niitä on mahdollista katkaista. Mindfulness-kyky auttaa huomaamaan missä mennään ja itsemyötätunnon taidoilla voi tuoda tyyneyttä ja viisautta hyvinkin vaikeisiin tilanteisiin pysyen samalla uskollisena omalle kokemukselleen.

Kolme yksinkertaista keinoa joita opettaja voi käyttää tunteidensa tasapainottamiseen luokassa, opettajanhuoneessa, palaverissa tai yksin ollessaan ovat rauhoittava kosketus, hengitykseen ankkuroituminen ja itsemyötätuntotauko. Avuksi on muistaa, kuten minkä tahansa uuden taidon opettelussa, että harjoittelu kannattaa aloittaa itselle sopivimmissa olosuhteissa. Ennen maratonille menoa on hyvä treenata lyhemmillä lenkeillä tai ennen orkesteriin liittymistä mielekästä opetella instrumentin soittoa. Itsemyötätunnon taitoja on hyödyllisintä opetella askeleittain lähtien liikkeelle turvallisista ja vain lievästi hankalista tilanteista. Tässä mainittuihin sekä lukuisiin muihin harjoitteisiin voit tutustua täällä.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s