3 tapaa harjoittaa kiitollisuutta

heart-700141__180

Herätessäni uuteen aamuun, ajattelen tietoisesti kaksi ajatusta:
”Olen elossa, en ole kuollut. Olen Ihminen, en ole kärpänen.” Ihanaa!

Tämä on kiitollisuusharjoitukseni.

Kyky tuntea kiitollisuutta lisää onnellisuutta. Sen lisäksi sillä on tutkimusten mukaan yhteyttä mm. unen laatuun, verenpaineeseen ja immuunijärjestelmään. Se vaikuttaa myös ahdistuneisuuteen, masennukseen sekä yksinäisyyden ja erillisyyden tunteisiin. Kiitollisuuden on huomattu lisäksi vahvistavan ihmissuhteita ja kykyä myötätuntoon, anteliaisuuteen ja anteeksiantoon.

Kiitollisuus ei tarkoita ongelmien, surun tai epäoikeudenmukaisuuden vähättelyä tai mitätöintiä. Opettelemalla olemaan tietoisesti kiitollisia voimme kuitenkin olla ohittamatta ja sivuuttamatta sitä mikä on hyvin ja arvokasta elämässämme. Kiitollisuuden aiheet voivat olla moninaisia: suklaa, auringonnousu, vastaantulijoiden hymyt, leikkimisen taito, näkö, haju, rauha, musiikki, kahvakuula, sisäsauna …

Kiitollisuus harjoituksia on monenlaisia. Tässä on kolme harjoitusta joita voit kokeilla. Halutessasi jätä myös alla olevaan kenttään kommentti kiitollisuuden harjoittamisesta.

❤    1. Päivittäinen/viikoittainen kiitollisuuden hetki

Pysähdy päivittäin tai viikoittain muutamaksi minuutiksi ja anna mieleesi nousta 3 asiaa joista olet kiitollinen elämässäsi. Kiitollisuuden aiheet voivat olla isojakin, mutta pyri löytämään myös pieniä arkisia asioita kuten kiitollisuus lempi mukistasi tai vetoketjujen olemassa olosta. Pyri löytämään joka päivä eri aiheita joista olla kiitollinen. Kirjoita kiitollisuuden aiheet ylös. Nauti ja viivy kiitollisuuden tunteissa.

❤    2. Kiitollisuus kirje ja vierailu

Valitse joku sinulle merkityksellinen ja sopiva henkilö jolle olet kiitollinen jostakin. Kirjoita hänelle kirje jossa kerrot kiitollisuudestasi. Voit kuvata yksityiskohtaisesti sitä kuinka hän on vaikuttanut elämääsi. Jos se tuntuu sopivalta voit mennä vierailulle tämän henkilön luokse ja lukea kirjeen hänelle ääneen.

❤    3. Itsensä arvostaminen

Saatamme olla kiitollisia monista asioista elämässämme, mutta harvemmin muistamme olla kiitollisia itsestämme. Huomiomme suuntautuu ehkä puutteisiimme ja pidämme hyviä ominaisuuksiamme itsestään selvinä. Samoin jos saamme myönteistä palautetta, saatamme sivuuttaa sen olan kohautuksella, mutta jäädä pitkäksi aikaa kiinni kielteisempään palautteeseen. Alla oleva harjoitus on yksi tapa opetella kiitollisuutta itseä kohtaan. Halutessasi jätä myös kommentti kokemuksistasi kiitollisuuden harjoittamisessa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s