Kun sisin leimahtaa

image

 

Kun sisin leimahtaa

-lempeästi kohti itsemyötätuntoista
 tunteiden käsittelyä

Opetellessamme myötätuntoa ja ystävällisyyttä itseämme kohtaan, esiin nousee väistämättä myös hankalia tunteita. Tämä voi joskus yllättää ja on tärkeä tietää, että se on normaalia. Kun elämän aikana syntyneet sydämen suojat ja turvaa tuoneet kovuuden kerrokset alkavat sulaa, alta voi löytyä tunteiden kirjo. Niiden äärelle tuleminen on osa tunteiden käsittelyä.

Kun tarjoat itsellesi ystävällisyyttä, mieleesi saattaa nousta ne hetket kun olet kokenut juuri päinvastaista, hetket kun sinua on loukattu tai kohdeltu sydämettömästi. Tai muistuttaessasi itseäsi siitä, että et ole yksin surussasi tai vihassasi, että ne ovat yleisinhimillisiä kokemuksia, saatat muistaa kaikki ne hetket kun olet jäänyt syvästi yksin kivussasi. Mielemme toimii näin. Yö tuo mieleen päivän, musta valkoisen ja armollisuus kriittisyyden, hyväksyntä kelpaamattomuuden. Tämä ilmiö on niin yleinen, että itsemyötätunto (MSC) -ohjelmassa sille on oma metaforansa: backdraft eli leimahdus.

Mitä tapahtuu silloin jos talo palaa, happi on vähissä ja ovesta pääseekin yhtäkkiä raitista ilmaa sisään? Tällöin räjähtää. Leimahtaa! Samalla tavalla, silloin kun meillä on palavaa kipua sisällämme, itseinhoa, epäilyä, vihaa, ystävälliset sanat voivat avata oven sydämeemme ja piilossa pitämämme tunteet voivat vapautua, joskus räjähtäen, leimahtaen väkevällä voimalla. Tämä on täysin tarpeellinen osa eheytymistä, väistämätön osa tunteiden käsittelyä. Oleellista on edetä lempeästi, huolta pitäen, riittävän hitaasti. On tärkeä antaa sydämen myös sulkeutua silloin kun on sen aika.

Hankalien tunteiden käsittelyyn on monia erilaisia tapoja ja useita erilaisia harjoitteita. Jos tunteet ovat helposti siedettäviä, niiden voi yksinkertaisesti antaa viipyillä kokemuksen taka-alalla. Vaikeammin siedettäviä tunteita voi pehmeästi nimetä mielessään, aistia miten ne ilmentävät itseään kehossa ja antaa tuskaa kantavien alueiden pikkuisen pehmentyä, ehkä tarjoten hyväntahtoista kosketusta ja tyynnyttäviä sanoja. Joskus kun tunteet tuntuvat ylivoimaisilta, ankkuroituminen esimerkiksi hengitykseen, ääniin ympäristössä tai vaikkapa pilviin taivaalla voi auttaa. Aina on hyödyllistä kysyä itseltään ”Mitä minä tarvitsen?”. Joskus vastaus voi olla kupillinen teetä, oleilu koiran kanssa, ystävän seura tai lämpimät löylyt.

Tunteiden kohtaaminen myötätuntoisella tavalla voi vapauttaa meidät hyväksymään itsemme sellaisina kuin olemme. Tälle matkalle on hyvä varata runsaasti aikaa, kärsivällisyyttä ja hyväntahtoisuutta. Itsemyötätunto ei milloinkaan ole pakottavaa, ehdotonta, vaativaa. Se on aina huoltapitävää, sillä sitä ohjaa rakkaus.

 

Jos haluat kokeilla ohjattua harjoitetta jonkin hankalan tunteen käsittelyyn, pehmennä-tyynnytä-salli -harjoitus on juuri siihen suuniteltu. Muista edetä lempeästi.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s