3 läsnäolon hetkeä kiireiselle -ja 1 superhuippukiireiselle

antique-558376_1920

Onko sinulla kiire? Niin kiire, ettet ehdi rauhoittua, nukkua kunnolla tai meditoida vaikka haluaisit? Kokeile näitä kolmea tapaa tipahtaa omaan elämääsi:

 1) Naisten/miestenhuone tauko

Vessassa on pakko käydä. Vaikka saatammekin kiireissämme tikistellä jonkin aikaa, jossain vaiheessa kuitenkin käpäisemme helpottamassa oloamme. Liitä läsnäolon hetki tähän. Ota 1 minuutti, aisti hengityksesi tai jalkapohjasi. Ja jos minuutti on liikaa, ota 30 sekuntia. Kukaan tuskin kysyy miksi viivyit naisten/miestenhuoneessa niin pitkään. Muista, minuutin hetki vessassa ei ole laiskuutta.

2) Suihkumeditaatio

Kenen kanssa sinä käyt suihkussa? Minun seuranani on vuosien varrella ollut monenmoista kaveria torikauppiaasta aina isiksen joukkoihin. Kenet sinä haluat seuraksesi vai haluatko jopa käydä yksin? Kuten vessassa, suihkussakin meistä suurin osa käy useamman kerran viikossa. Jos emme mene, läheiset jo kannustavat siihen. Hyödynnä siis tämä aivan luvallinen puhdistautumisen hetki mielesikin hyväntahtoiselle huuhtelulle. Tunne veden kosketus, näe sen pisarointi, aisti suihkusaippuan tuoksu ja kosketuksesi. Luota siihen, että ne vieraat jotka jätät suihkuverhon taakse selviävät hetken ilman, että kannat heitä mielessäsi. Rohkeutta!

3) Matkantekomeditaatio

Hypätessäsi bussiin, metroon, junaan, et luultavasti ole fyysisestikään yksin. Joskus mieli kommentoi tilannetta tai kanssakulkijoita. ”Onpas tuolla pitkäksi päässyt tukka”, ”voisi nyt vähän hiljempaa puhua siihen kännykkäänsä”, ”pakkoko kaikkien on tunkea just tähän vaunuun” jne. jne. jne. jne. … jne…….. Ajattelet ajatuksesi ja yhä on vastapäisellä teinillä pitkä tukka, huonokuuloinen rouva kailottaa puhelimeensa ja uusia ihmisiä nousee lisää kyytiin. Mikä on sinun olosi? Kuinka paljon paukkuja kannattaa laittaa siihen mitä ei voi muuttaa? Ajatusten nousemista ei voi estää, mutta ajatusten matkaan ei ehkä joka kerta kannata hypätä kovin monen kilometrin ajaksi. Vaihtoehtoisesti voit aistia hengitystäsi, kehoasi tai ääniä ympäristössä, ihan vain sellaisena kuin kaikki esiin pulpahtavat. Tai joku kerta voit kokeilla jotakin vielä radikaalimpaa: toivota lempeästi mielessäsi kanssaihmisille ja/tai itsellesi jotakin hyvää. ”Toivon sinulle iloa päivääsi”, ”Toivon teille terveyttä”, ”Toivon itselleni kilokaupalla kärsivällisyyttä”. Ihan vaan kokeile, tietäen, että milloin vain voit palata kritisoimaan ja ärtyisyyteen.

Jos kuitenkin olet niin kiireinen, että et ehdi kokeilemaan mitään näistä, olisiko mahdollista varata aika itsellesi kalenteristasi, vaikka vuoden päähän, ja kokeilla neljättä harjoitusta.  Seisahda peilin eteen, katso itseäsi ja kysäise: ”Onko minulla tänään oikeasti jotakin tärkeämpää tekemistä kuin kokea oma elämäni?”

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s